• nl
  • en
beeldband

Strategie en beleid: voor wie doen we het?

23 december 2011 Gepubliceerd door Laat uw gedicht achter

Juist in het digitale tijdperk is het van het grootste belang dat u een goed beeld hebt van uw missie, uw visie en uw strategie. Daarop kunt u uw beleid bouwen ten aanzien van digitale bestanden. Die komen in grote hoeveelheden en grote variatie op u af, overal op internet. Alleen een gedegen beleid stelt u in staat om goede keuzes te maken ten aanzien van wat u gaat verzamelen, voor wie u gaat verzamelen, en wat de duurzaamheidseisen zijn die u aan uw collecties stelt.

Het belangrijkste functionele model in duurzame toegankelijkheid, het OAIS-model, legt veel nadruk op het kennen van uw doelgroep, de designated community. Die is niet alleen bepalend voor welke informatie u met de grootste zorg wilt omringen (zie: Niet alles hoeft even veilig te zijn), maar ook voor de metadata die nodig zullen zijn om uw doelgroep van dienst te zijn.

In het digitale tijdperk kan iedere internetgebruiker, waar ter wereld ook, vaak bij uw informatie, maar daar kunt u niet allemaal rekening mee houden.Daarom spreekt OAIS van een designated community, de doelgroep van uw diensten. Die wordt bepaald door uw missie en vaak ook door uw financier. Andere gebruikers mogen, als dat zo uitkomt, meeliften, maar u levert er geen extra inspanning voor. Zo helpt OAIS u prioriteiten te stellen.

Meer informatie

Over het belang van de designated community, David Giaretta, Advanced digital preservation, Springer 2011 (helaas alleen in gedrukte vorm), met name de eerste drie hoofdstukken. Zie recensie in blog (2011).

Gecategoriseerd in :Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Translate »
Top