Otto Frank figureert in Geheugen van Nederland

7 oktober 2020


S

inds afgelopen zomer draait de online marketingcampagne Geheugen van Nederland. Zij laat het collectiemateriaal van erfgoedorganisaties in samenhang zien. De Anne Frank Stichting leverde een bijdrage voor het thema ‘75 jaar bevrijding’. Hoe ging dat? En wat heeft het opgeleverd?


Miep Gies (linksvoor), Otto Frank en Bep Voskuijl. Johannes Kleiman (linksachter) en Victor Kugler. Beeld: Fotocollectie Anne Frank Stichting

‘We werden benaderd door de redactie van het Geheugen van Nederland,’ vertelt Gerrit Netten, projectleider Digitale projecten bij de Anne Frank Stichting. ‘Of we wilden meewerken aan het thema “75 jaar bevrijding”. Men had de interactieve tijdlijn op onze site gezien. Hierin komt een dertigtal belangrijke momenten voorbij uit het leven van Anne Frank en haar familie. Een ervan betreft de terugkeer van Annes vader naar Nederland in juni 1945; hij is dan weer een vrij man nadat Auschwitz begin van dat jaar was bevrijd. Die gebeurtenis wilde de redactie graag opnemen.’

Weinig werk

Veel hoefde Gerrit hier niet voor te doen. ‘We hebben een foto en een tekstje van onze site aangeleverd voor de themapagina “75 jaar bevrijding”. Dat was het. Het auteursrecht op de foto was al geregeld, dus daar hoefde de redactie van het Geheugen van Nederland niets aan te doen. Wel hebben ze het tekstje voor hun site herschreven. Zelf heb ik nog snel een paar items aan dat onderdeel van de tijdlijn toegevoegd zodat deze helemaal gereed was toen Geheugen van Nederland en de themapagina live gingen. De tijdlijn is de laatste maanden namelijk nog uitgebreid. Ze is nu pas volledig.’

Caleidoscoop van gebeurtenissen

‘Als het over de Tweede Wereldoorlog gaat, stoppen de meeste verhalen bij 5 mei 1945,’ zegt Gerrit. ‘Maar de terugkeer van de Joden verdient ook aandacht. De verwerking van de oorlog en de omgang daarmee is een belangrijk onderdeel van dit soort traumatische periodes. Als dat verteld kan worden door iets uit het leven van Otto en zijn dochter Anne aan te halen, dan is dat mooi.’

De themapagina op geheugenvannederland.nl laat een caleidoscoop van gebeurtenissen met betrekking tot de bevrijding zien, vindt Gerrit. ‘Soms ook leuke, al is onze bijdrage de wat minder vrolijke toon.’

‘Volgende keer doen we weer mee’

Als Gerrit hoort dat de themapagina ’75 jaar bevrijding’ inmiddels ruim 25.000 unieke bezoekers heeft getrokken, reageert hij enthousiast. ‘Dat is heel netjes.’ Zelf zag hij het aantal bezoekers voor de interactieve tijdlijn eind juli/begin augustus pieken. De campagne Geheugen van Nederland zorgt dus echt voor verkeer naar de deelnemende erfgoedinstellingen, concludeert Gerrit. Als de redactie een volgende keer weer om de inbreng van de Anne Frank Stichting vraagt, wil hij zeker aanhaken.

Meer informatie

Lees meer over de opzet en de achtergrond van de mediacampagne Geheugen van Nederland. Of volg de campagne via FacebookInstagram en Youtube.

Gerelateerd nieuws