• nl
  • en
beeldband

De werkelijke waarde van de Hack-a-LOD

24 december 2019 Gepubliceerd door Laat uw gedicht achter

Hack-a-LOD deelnemer Richard Zijdeman (team Deep Dive stonetrail) schreef op 5 december deze blog over zijn ervaring als hacker, ‘ondergedoken’ in Radio Kootwijk.

Afgelopen weekend werd in Radio Kootwijk weer de Hack-a-LOD georganiseerd. Het is een samenkomst van data-, software- en domein-mensen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en de erfgoedwereld. Binnen 24 uur dienen teams een product neer te zetten, dat gebaseerd is op tenminste twee Linked Open Data (LOD) datasets. Dat zijn datasets die niet alleen online staan, maar ook online te bevragen zijn door mens en machine. De twee winnende ontwerpen waren zeer spectaculair: een soort Tamagochi app, om erfgoed in leven te houden en een Radio-Kootwijk-Tinder-app, waarmee je metadata over historische radioberichten kon liken door ze te swipen.

Het weekend, althans zo lang voelt de 24-uur, is een bijzondere mix tussen een gezellig samenzijn en een onderlinge strijd tussen ‘peers’ om de eeuwige roem. Ja, dat is natuurlijk ‘lokale’ roem, maar toch merk je dat het winnen (of het helaas niet-winnen) van de prijzen een dingetje is. Ieder team barst van de skills, creativiteit en de drang om iets bijzonders neer te zetten en iedereen wint daarom graag de publieks- dan wel de juryprijs.

Foto: Jacqueline van der Kort | KB

Eerder op de dag inspireerde Plezant, de theatergroep van Radio Kootwijk, door de vraag centraal te stellen: “wat is werkelijk van waarde?” Toegepast op de Hack-a-LOD: waarom organiseer je zoiets? Wat is het nut ervan? Wat drijft iemand om een stel nerds (sorry collega’s) bijeen te ‘herden’ en 24 uur aardig te doen tegen een stel slaapdronken vakidioten, die ongeacht de werkelijke snelheid altijd zullen klagen over gebrekkige WIFI? Waarom een jaar lang zoeken naar een locatie en vervolgens naar bedrijven die allerlei diensten kunnen leveren op de meest onmogelijke plekken?

Eigenlijk zouden we dat aan de organisatoren moeten vragen: KB, HuC, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Beeld & Geluid. Misschien doen ze het vanwege de outreach. Of vanwege de throughput value, bij ca. 50 deelnemers a 20 uur werk à €100 per uur, toch al snel een ton per etmaal.

Of misschien, heel misschien, is het gewoon om een bubbel te creëren. Een focus-bubbel, waarin we 24 uur even niet na hoeven te denken over institutionele belangen en gewoon kunnen doen wat het beste voor het veld is. Een community-bubbel, waarin we elkaar leren kennen en elkaar verbinden. Want ondanks de onderlinge competitie, wordt er uitgewisseld, gecommuniceerd, geleerd, gedeeld en ontsloten. Een waarde-bubbel, waarin we, heel even, puur kunnen werken aan wat werkelijk van waarde is.

Richard Zijdeman, 5 december 2019

Categorie :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Translate »
Top