• nl
  • en
beeldband

Blogreeks: studenten aan de slag bij het Netwerk Digitaal Erfgoed

10 april 2018 Gepubliceerd door Laat uw gedicht achter

Hoe is dat nou, stage lopen bij het Netwerk Digitaal Erfgoed? Dit is het inleidende blog op een zesweekse serie, waarin de studenten die sinds begin dit jaar aan de slag zijn bij het Netwerk Digitaal Erfgoed vertellen over hun ervaringen. Marcel Ras, stagebegeleider, trapt af met een introductie:

“Sinds februari werkt een groep van zes studenten van de Reinwardt Academie en de UvA aan projecten binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed. Zij doen dit bij verschillende instellingen die samenwerken in het netwerk: het Nationaal Archief, de Koninklijke Bibliotheek, Het Nieuwe Instituut en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Digitale collecties optimaal benutten

Archieven, bibliotheken, musea en kennisinstellingen verzamelen en beheren steeds vaker digitale collecties en stellen deze beschikbaar aan het publiek en ten behoeve van onderzoek. De complexiteit van de te beheren informatie en de enorme groei van de hoeveelheid data zorgen voor een stevige uitdaging. Alleen door middel van samenwerking kunnen we deze uitdagingen aangaan. Door samen te werken kunnen we in Nederland onze digitale collecties optimaal benutten en toegankelijk houden. Hiervoor hebben erfgoedinstellingen en samenwerkingsverbanden in het erfgoedveld kennis, diensten en voorzieningen nodig die gedeeld kunnen worden. Het Netwerk Digitaal Erfgoed wil dit mogelijk maken, als plaats voor ontmoeting, afstemming en samenwerking.

Netwerk voor en door het erfgoedveld 

Het Netwerk Digitaal Erfgoed is in 2014 ontstaan op initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Vijf landelijke knooppunten (Koninklijke Bibliotheek, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en het Nationaal Archief) vervullen een voortrekkersrol voor hun respectievelijke sectoren. Maar het netwerk is veel meer dan alleen deze voortrekkers. Binnen het netwerk wordt er samengewerkt door veel meer erfgoedinstellingen en de medewerkers van deze instellingen. Inclusiviteit en continuïteit zijn dan ook de sleutelbegrippen voor het Netwerk Digitaal Erfgoed.

Zes studenten aan boord

Evenals kennisontwikkeling, bij erfgoedinstellingen en van de toekomstige medewerkers van die erfgoedinstellingen. Zes studenten van verschillende opleidingen werken sinds februari aan projecten binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed. Zij werken daarbij aan verschillende onderwerpen en verschillende opdrachten. De rode draad hierin is samenwerking en de ontwikkeling van gemeenschappelijke voorzieningen en diensten. Zo houden zij zich onder andere bezig met de koppeling van terminologiebronnen, e-mailachivering, de essentiële eigenschappen van digitale objecten, webarchivering en het organiseren van studiedagen. Een grote diversiteit aan onderwerpen en invalshoeken.

Elke week een blog 

Maar wie kunnen dat beter vertellen dan deze studenten zélf? In de komende weken zullen Lianne, Koen, Cassandra, Zefi, Kitty en Sophia zich voorstellen en iets vertellen over hun opdracht. Wie zijn zij, wat studeren ze en waar houden zij zich mee bezig binnen hun stage? Zes verhalen in zes weken die als een feuilleton worden verteld, op 16, 23 en 30 april, 7, 14 en 21 mei. Tot volgende week…”

Gecategoriseerd in :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Translate »
Top