• nl

Planning en resultaten

De online mediacampagne Geheugen van Nederland is in juli 2020 gestart met een zogenaamde ‘soft launch’. Dit houdt in dat rustig en weloverwogen is begonnen met een bètaversie van de campagnewebsite, geselecteerde artikelen binnen één thema en een beperkt aantal sociale mediaberichten. 

De komende tijd wordt de campagne steeds verder ingevuld, aan de hand van de respons van het publiek, analyses van de marketingacties en de feedback vanuit de erfgoedinstellingen.

Lerende campagne

Met Geheugen van Nederland volgen we een ‘always on’ marketingstrategie, waarbij we via sociale media voortdurend met het publiek in contact zijn, en al lerend de content en het publiek op elkaar afstemmen.

De campagne voor Geheugen van Nederland is eigenlijk geen campagne, maar een permanente marketingactiviteit die niet alleen gericht is op het bereiken van resultaat, maar ook op het verkrijgen van inzicht in de doelgroep.

Thema’s

Voor 2020 zijn de volgende campagnethema’s gekozen:

juli
75 jaar Bevrijding

augustus/september
Muziek    –     Water

oktober/november
Sport      –      Dekolonisatie

december/januari
Uitvindingen       –       Psychiatrie

Heb jij ideeën voor invulling van de thema’s, wil je misschien daaraan meewerken of heeft jouw instelling mooie verhalen die zo’n thema kunnen inkleuren? Geef dat dan door aan de redactie (redactie@geheugenvannederland.nl). De voorbereiding op een thema begint ongeveer twee maanden vóór publicatie.

Tussentijdse resultaten

De campagne is voortvarend gestart, en de content valt goed in de smaak bij het publiek! Hieronder wat cijfers na de eerste twee weken (juli 2020):

  • 2,3 miljoen weergaven
  • 831.000 unieke personen bereikt
  • 30.000 kliks vanuit de sociale mediacampagne naar geheugenvannederland.nl (terwijl we ons daar nog niet specifiek op richten met SEE-content)
  • 230.000 mensen keken minimaal 15 seconden naar een video
  • 160.000 mensen keken meer dan 75 procent van een video, dus mensen kijken graag naar de video’s én kijken er ook lang naar
  • 3.000 nieuwe volgers op Facebook, bijna 300 nieuwe volgers op Instagram. Op Facebook draait een post die volgers werft.
  • Specifieke onderwerpen doen het soms beter bij subgroepen. Zo responderen vooral mannen goed op het thema oorlogsaffiches, terwijl vrouwen juist meer interesse tonen in dingen als ‘Meisje Look Out’ en de bevrijdingsrokken.
  • Ook het bezoek aan de websites van de deelnemende instellingen begint toe te nemen: op de KB-website bijvoorbeeld werd de pagina ‘Meisje Look Out’ in de eerste 2 weken al 3.000 keer bezocht.

Voorbeeld dashboard analytics Geheugen van Nederland

Inzicht in het bezoek

Het extra bezoek op de websites van deelnemende instellingen kan worden gevolgd met de reguliere websiterapportages (zoals Google Analytics). Maar er wordt ook een geavanceerd dashboard ingericht, waarin de resultaten per dag kunnen worden geraadpleegd, met diverse filtermogelijkheden.

Om optimaal te kunnen profiteren van de gedetailleerde inzichten in het gedrag van jullie bezoekers via dit dashboard, is het nodig een zogenaamde ‘tracking pixel’ op jullie website te plaatsen. Dit wordt van harte aanbevolen, maar is niet verplicht. De instructie voor het plaatsen van deze pixel, en hoe daarbij kan worden voldaan aan de privacyrichtlijnen volgens de AVG, is beschreven in een beknopt document. Het stuk wordt op aanvraag door de campagneleiding (info@geheugenvannederland.nl) toegezonden.

Meer informatie

Voor meer informatie over de campagneresultaten, het dashboard of het plaatsen van tracking pixels kun je contact opnemen met de campagneleiding (info@geheugenvannederland.nl).




Translate »
Top