• nl
  • en

Geheugen van Nederland

Hoe verleid je mensen om meer gebruik van digitaal erfgoed te maken? En hoe trek je meer bezoekers naar de website van jouw instelling? De online campagne Geheugen van Nederland maakt erfgoedcollecties zichtbaar aan de hand van thema’s. Grote en kleine erfgoedinstellingen worden van harte uitgenodigd mee te doen aan Geheugen van Nederland.

Collecties zichtbaar maken

Geheugen van Nederland is een online mediacampagne op Facebook en Instagram, ondersteund door geheugenvannederland.nl. In deze collectieve campagne werkt een groeiend aantal erfgoedinstellingen samen. Op die manier geven ze een stevige impuls aan het gebruik van digitaal erfgoed door een breed publiek. Het erfgoedmateriaal wordt landelijk beter zichtbaar, door de krachten te bundelen en in Geheugen van Nederland collecties thematisch te presenteren. Als je verhalen en objecten in samenhang laat zien, wordt ook de maatschappelijke waarde van digitaal erfgoed duidelijker.

Foto’s, filmpjes en korte teksten vormen de basis van de campagnes. Een beeld van mensen, in een historische situatie, vertelt een verhaal. Door vanuit menselijk perspectief verhalen te vertellen, krijgt erfgoed een gezicht en kan het publiek zich beter inleven.

Hoe werkt het?

Inhoudelijk wordt de campagne thematisch opgezet. We beginnen met de thema’s 75 jaar Bevrijding, Muziek voor Publiek en Nederland Waterland, die getrapt worden gelanceerd. De campagne bestaat uit aantrekkelijke social posts, die de bezoeker uitnodigen door te klikken naar de campagnewebsite. Daar kan een bezoeker verder lezen, kijken en doorklikken naar de collectie van een instelling.

De redactie van het Geheugen van Nederland coördineert de thema’s en de artikelen. Deze redactie bestaat uit een kernredactie en een wisselend redactienetwerk. Erfgoedinstellingen kunnen zelf ook thema’s en content aandragen, en op die manier deelnemen in het redactienetwerk. De samenstelling van de redactie zal dus variëren met de verschillende thema’s.

Het redactienetwerk is verantwoordelijk voor het invullen van de campagnethema’s. Op basis daarvan worden wervende teksten geschreven voor de campagnewebsite en social media, met links naar de websites van de betreffende instellingen. Zodra er content uit een bepaalde collectie in de campagne wordt meegenomen, kan de beherende erfgoedinstelling extra bezoekers op de website verwachten.

Lees ook het interview met Wouter Loeff (Erfgoed Brabant). Hij vertelt hierin waarom hij het belangrijk vindt om als provinciale erfgoedinstelling aan te haken bij Geheugen van Nederland.

Doe mee!

Geheugen van Nederland is bedoeld vóór en dóór elke Nederlandse erfgoedinstelling. Meedoen is kosteloos, maar het vraagt wel enige tijd en inspanning. Wil je ook deelnemen? Of wil je meer weten over welke mogelijkheden Geheugen van Nederland jouw erfgoedinstelling biedt en andersom? Neem contact op met de campagneleiding: info@geheugenvannederland.nl

Meer informatie

Voor vragen over Geheugen van Nederland kun je contact opnemen met de campagneleiding: info@geheugenvannederland.nl.
Volg Geheugen van Nederland via:

Wil je weten wie er al meedoen? Bekijk de lijst met instellingen

Geheugen van Nederland wordt gefaciliteerd door het Netwerk Digitaal Erfgoed en is onderdeel van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed

 

 




Translate »
Top